Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Joggadogga

Av Jasmine Alfredsson - 12 februari 2014 21:44

Joggadogga (eller hur det stavas) är ett ord jag inte använt mig av på läänge! När jag gick min första eller andra kurs ever med Lina, fick vi prova något som hette joggadogga bana, och det var en bana uppsatt i en skog vid brukshundklubben (då grums bk) Runt den här banan satt det olika skyltar med jämna mellanrum med olika övningar på. Det kunde vara t.ex att hunden skulle sätta sig eller lägga sig, gå "fot" en sträcka eller att man skulle gömma några godisar inom en area på några meter från skylten. Jag var 13 år när jag gick min första och adnra kurs med Lina och nappade på det här!!! Så jag gjorde en egen joggadogga bana i skogen hemma     (jag hade JORDENS fanatsi när jag avr yngre, spec när det kom till hundträning) och ja jag gick väl den här banan 1000 ggr! Sen gick skyltarna sönder, och jag gjorde inte några nya, och det glömdes bort. Nu har det varit lite kämpigt för mig dom senaste veckorna, jag har inte varit riktigt pigg av olika anledningar, jag har mått kroppsligt dåligt helt enkelt och är snart tillbaks i min vanliga form, men när man fått ett glapp pga "sjukdom" är det såååå sjukt svårt att komma tillbaks till gamla rutiner, typ gymma och träna hudnarna, som jag blev TVUNGEN att ta en det lite lungt med för att orka med mig själv, men iaf jag behöver en stor spark i baken asså, så nu på kvällen tvingade jag mig iväg för o träna lite och jag tycker ju att det kanon kul o träna när jag väl kommer till skott, träningen gick toppen, men jag hade ändå lite dåligt samvete för att träningen blev ganska kort och tjejerna va jätte taggade, så när jag skulle gå en kort kvällspromenad gjorde jag en egen joggadogga bana av promenaden istället för att bara gå den! Det blev sju stopp totalt, vid två soptunnor och fem brevlådor, tjejerna var lösa hela vägen för till varje ny brevlåda eller soptunna tränade vi på "här" kommandot att hundarna ska gå fint vid sidan men inte fot. Och det va jätte roligt o hundarna uppskattade det verkligen, absolut jippie    Så det kan ju vara nått för den som har ide torka.

Trixen vi gjorde:

*Slalom mellan benen

*Snurr

*Sitt framför med godis i handen, för handen utåt ifrån dig och hunden ska ändå titta dig i ögonen o inte på godisen

*Fjärren

*Hoppa upp på en bänk o sätta sig

*Tass

*En kort fot sträcka

Jag har gjort det en o en med hundarna, när jag har tränat med Jippie har Jessie fått legat still o väntat och tvärtom, toppen träning det också!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jasmine Alfredsson - 4 januari 2017 15:09

Jag har lite blandade känslor inför det nya året. Just nu efterlyser jag min motivation och min vilja för dom har tydligen rymt och jag skulle verkligen behöva lite motivation och vilja just nu för att fixa detta. Allt pluggande känns just nu bara öv...

Av Jasmine Alfredsson - 24 november 2016 18:23

Just nu har jag det ganska hektiskt omkring mig. Det är mkt med pluggandet (tycker jag hade en bra plan, men tydligen var den inte tillräckligt bra), jag gör min praktik nu som jag började med i början av September och som är klar i mitten av Decembe...

Av Jasmine Alfredsson - 16 juli 2016 22:15


Jag har varit till veterinären med Kimmie då hon fått feber till och från, och jag har blivit nekad att komma in till veterinären då dom anett att det går över av sig själv, och visst det har det gjort, men att få feber med 1 -5 månaders mellanrum ty...

Av Jasmine Alfredsson - 15 juni 2016 22:53


Då var äntligen tävlingsdebuten med Kimmie gjord!!!    Älskade lilla räserbajsen, jag är så glad i den lilla hunden     Poängmässigt såg det bra ut, tyvärr så nollade vi ställande under gång, och gjorde två snygga läggande under gång. Poängen ser...

Av Jasmine Alfredsson - 1 mars 2016 10:37

Idag kände jag att det var dags att blogga om Jippie.   Det har gått lite mer än månad sen jag fick ta bort henne, och det har gått bra för mig (bättre än jag tänkt iaf) har ju Jessie och Kimmie kvar, tror det hade varit värre om man blivit hundl...

Ovido - Quiz & Flashcards