Alla inlägg under februari 2014

Av Jasmine Alfredsson - 19 februari 2014 21:55

Ja ibland funderar jag om jag inte blev tappad när jag var lite, jag är ju mammas första barn så nån liten olycka måste ju hänt liksom ;) Jag har så himla svårt för en grej, och det är verkligen ett problem, jag har så fruktansvärt svårt att ta emot saker från folk.. Det kan räcka med att blir bjuden på en fika hemma hos nån! Ett exempel är från i julas då jag var hos en kund som jag har varit hos varannan vecka sen jag i princip började på jobbet och vi va där nån dag innan jul och när jag skulle åka därifrån så fick jag en lite påse med en paradisask och en flaska vin och va jobbigt det va!!! Jag tycker sånt är super lett verkligen och det känns jobbigt i hela kroppen, jag blir typ två äpplen hög och vill sjunka ner genom golvet fast jag biter ihop och tackar så mkt och visar min glädje så gott jag kan. En annan gång var förra veckan när jag jobbade med våran extra anställda och jag skulle släppa av henne hemma hos sig när vi jobbat klart och hon bad mig o vänta för hon skulle in o hämta en sak, då kom hon ut med en påse med frysta vårrullar som hon ville ge mig för hon kom vet hur gott jag tycker det är emd hemgjorda rullar och jag blev ju jätte glad!! Meeeeen va lett jag tyckte det va! Eller när man är hemma hos en kund och den vill bjuda på fika innan man ska åka därifrån och det är typ hembakta kakor eller nått annat smaskigt, som jag bara älskar!!!! men det är ju så lett.  Fy alltså... Och så är det jämt, det är så svårt att emot saker från folk när dom bjuder på nått eller ger bort en sak, och i vissa fall så blir man ju så glad att man bara vill hoppa o skutta runt av glädje men jag tycker det blir en så jobbig situation att jag anstränger mig för att visa min tacksamhet, fast jag vet att personen som erbjuder en nånting vill säkert se det jag känner innerst inne under all den där jobbiga känsel grejen, så är det nog mkt roligare att se hur jag egentligen blir, men jag jobbar på med det som med alla andra små brister jag har... Så ni som läser det här och nån gång i framtiden erbjuder eller ger mig något så vet ni ju varför jag blir lite stel, och jag är ju egentligen jätte glad över det! :) 


Så nu blir det att krypa ner i sängen tror jag och ladda inför jobb imorron!    

Av Jasmine Alfredsson - 12 februari 2014 21:44

Joggadogga (eller hur det stavas) är ett ord jag inte använt mig av på läänge! När jag gick min första eller andra kurs ever med Lina, fick vi prova något som hette joggadogga bana, och det var en bana uppsatt i en skog vid brukshundklubben (då grums bk) Runt den här banan satt det olika skyltar med jämna mellanrum med olika övningar på. Det kunde vara t.ex att hunden skulle sätta sig eller lägga sig, gå "fot" en sträcka eller att man skulle gömma några godisar inom en area på några meter från skylten. Jag var 13 år när jag gick min första och adnra kurs med Lina och nappade på det här!!! Så jag gjorde en egen joggadogga bana i skogen hemma     (jag hade JORDENS fanatsi när jag avr yngre, spec när det kom till hundträning) och ja jag gick väl den här banan 1000 ggr! Sen gick skyltarna sönder, och jag gjorde inte några nya, och det glömdes bort. Nu har det varit lite kämpigt för mig dom senaste veckorna, jag har inte varit riktigt pigg av olika anledningar, jag har mått kroppsligt dåligt helt enkelt och är snart tillbaks i min vanliga form, men när man fått ett glapp pga "sjukdom" är det såååå sjukt svårt att komma tillbaks till gamla rutiner, typ gymma och träna hudnarna, som jag blev TVUNGEN att ta en det lite lungt med för att orka med mig själv, men iaf jag behöver en stor spark i baken asså, så nu på kvällen tvingade jag mig iväg för o träna lite och jag tycker ju att det kanon kul o träna när jag väl kommer till skott, träningen gick toppen, men jag hade ändå lite dåligt samvete för att träningen blev ganska kort och tjejerna va jätte taggade, så när jag skulle gå en kort kvällspromenad gjorde jag en egen joggadogga bana av promenaden istället för att bara gå den! Det blev sju stopp totalt, vid två soptunnor och fem brevlådor, tjejerna var lösa hela vägen för till varje ny brevlåda eller soptunna tränade vi på "här" kommandot att hundarna ska gå fint vid sidan men inte fot. Och det va jätte roligt o hundarna uppskattade det verkligen, absolut jippie    Så det kan ju vara nått för den som har ide torka.

Trixen vi gjorde:

*Slalom mellan benen

*Snurr

*Sitt framför med godis i handen, för handen utåt ifrån dig och hunden ska ändå titta dig i ögonen o inte på godisen

*Fjärren

*Hoppa upp på en bänk o sätta sig

*Tass

*En kort fot sträcka

Jag har gjort det en o en med hundarna, när jag har tränat med Jippie har Jessie fått legat still o väntat och tvärtom, toppen träning det också!

Ovido - Quiz & Flashcards