Alla inlägg under december 2013

Av Jasmine Alfredsson - 10 december 2013 19:54

Jag trodde att jag var super smart igår när jag skulle träna med Jippie, jag har testat lite nya ideer med vittringen, för jag MÅSTE få henne att lugna sig lite, hon är så hetsig, hon fokuserar på att hitta pinnen så fort som möjligt för att komma med den till mig, så det tänkte jag ändra på igår. Jag provade att lägga ut pinnarna och sätta mig bakom dom, så Jippie - pinnarna - jag, och då letade hon jätte lungt när hon i sin värld inte behövde ha bråttom till mig. Men jag jobbar ju ganska mkt med att lägga pinnarna i små lila korgar istället för på backen för det får henne att inte "tjuv smaka" på dom, så jag tänkte avancera det här så hon lär sig att det är LETANDET som är viktigt och inte apporterandet, så jag tar alla 8 korgarna med en pinne i varje, varav en jag tagit på och sätter ut dom i källar korridoren, typ zick zack form det och lägger första pinnen på 4:e plats för att se så hon inte slår över om hon blir för uppstressad och plockar första bästa, men NEJ! VET NI VAD HON GÖR??! Hund j*v*l*! Hon struttar iväg som ingenting och vrider knappt huvvet åt nått håll bara en liiiten smula vrider på sitt lilla huvve och BAM plockar nummer 4 och kommer till mig.. Lyckoträff tänker jag och lägger pinnen som nr 6 den här gången, och hon gör samma sak igen.. Så där fick jag som trodde att jag var smartare än henne och att jag skulle få utmana henne lite, men icke det gick inte, hon faller inte för mina knasiga ideer   


Jessie plockade sin första vittringspinne igår, bland tre andra pinnar! Fatta den liksom, vilken liten lus jag har, med Jessie har jag gjort på nastan samma sätt som jag lärde Carry vittringen, jag har kört med dom lila små korgarna och lärt henne att springa ut och hämta den bland 6 olika korgar där alla är tomma utom den pinnen jag tagit på, men igår så avancerade jag och la ut flera pinnar, totalt 4 korgar, varav en luktad pinne, och jag var med henne ut och hjälpte henne bland pinnarna tills hon tog rätt, och då belönade jag henne och gjorde det igen, då var det lättare och sen igen och då tog hon den själv. Sen vände jag upponer på korgarna med pinnarna under och lät henne springa ut själv och berömmde henne när hon blev "manisk" på rätt korg, hon vände på den och kom in med pinnen, tredje och sista skicket klarade hon det utan beröm eller hjälp från mig, så det går framåt med henne, bara man hjälper henne lite i början så klara hon det själv sen.


Nu blir det ett break i rapporten!! 

Vi tränade rapport för 2 veckor sen jag o Simon, och det var ca -2 C ute men vi värmde upp henne jätte mkt, hade täcke på henne under tiden som hon var still och ahde filt med ut och hela köret, MEN hon blev lite stel och halt på kvällen och var så i nån dag bara, så var det ingen fara sen och det ahr inte hänt nån mer gång, men nu törs jag inte köra rapport med jippan för jag är rädd att hon inte ska klara av det, så nu är det lagt på is och jag får se om jag tar upp det igen, men just nu så.. nej det kommer jag inte göra tyvärr.


Idag kom min födelsedags present från Simon, en knallpåk http://www.wbyfiske.se/knallpaken-p-39.html som man kan använda när man skott tränar hundar, så nu har jag chans att göra det när jag vill, (när man åker till ställen det passar) Men nu har jag iaf möjligheten att göra det och det känns skit bra!! :) Tack hjärtat   


 

Ovido - Quiz & Flashcards