Alla inlägg under september 2013

Av Jasmine Alfredsson - 24 september 2013 22:02

Idag känns det som att jag ska ge upp! Efter dom här två kommande lydnadstävlingarna med Jessie så tror jag faktiskt att jag ska ge upp, det är med gråten i halsen jag skriver det här, jag är inte den som ger upp när det gäller mina hundar det tror jag min första hund Lina är ett ganska bra exempel på, men nu orkar jag inte mer, idag kom bakslaget med Jessie som jag hoppades inte skulle komma, men nu kom det, hon var helt omotiverad, slö, ofokuserad men jag tror att det bara var en engångs grej och att det går säkert bättre imorron MEN hundträningen med Jessie har tagit så hårt på mig, det har varit perioder som jag valt att inte gå ut och träna för då måste jag ju träna med Jessie, men det har ju som sagt vänt väldigt drastisgt men det är så sjukt vad jobb jag har lagt ner på henne, så mkt jobb, motivation och engagemang att det toppar allt engagemang på de andra, jag har lagt ner så mkt tankekraft på allt med henne för att få henne att fixa olika saker, visst jag har fått sjukt mkt nya erfarenheter MEN jag orkar inte, jag kan inte mer nu, att lägga ner mig och engagera mig på VARJE träningspass med till 110% och det jag får tillbaks av henne är kanske 60% och på inkallningen 40% det är ingenting hittills jag har hittat som får henne att gå igång till 100% inte ens agility tycker hon är särskilt kul. Så där är det stopp och tack o hej för mig tror jag, det har påverkat min träning med Jippie eftersom att jag inte velat gå ut o träna (innan det började lossna med Jessie) och om jag gick ut o tränade med Jippie va jag tvungen att träna med Jessie och då var det bättre att strunta i det, men nu har jag ju kommit igång ordentligt men det börjar dippa med Jessie igen och det ska inte påverka Jippies träning igen så jag slutar hellre med lydnaden med Jessie, jag skulle lyssnat på mig själv för två år sen och gett upp redan då, men nej jag kan inte ge mig allt är möjligt, men nu är det färdigt och vad jag ska göra med Jessie vet jag inte, hon få gå här tills jag kommer på vad jag orkar göra med henne, jag ska spåra med henne iaf och fortsätta med rapporten sen KANSKE det blir freestyle på hobbynivå inget seriöst, där jag känner att jag är nu kommer jag inte göra något seriöst med henne, ingen press att vi ska ut o tävla inga uppvisningar ingenting!! Vi ska bara göra saker för hennes aktivering och för att det ska vara kul och that's it...



 

Första trean jag hade, Känns som att det var lite mindre bekymmer där


 

Andra trean, kom ett litet monster där som satte mattes fantasi i brand, men jag har lärt mig SJUKT MKT nya grejjer


 

Och nu har jag bara två små hjärtan     



Och jag ska lösa det här!! Kan jag inte tävla lydnad med Jessie so be it då får vi göra nått annat bara för att lydnad är min favorit sport behöver det inte vara hennes, så vi gör nått annat..

Allt för Jippie och Jessie   



Av Jasmine Alfredsson - 23 september 2013 18:18

Jisses vilken mardröm jag hade, jag väckte Simon imorse 5.40 och sa att jag hade haft värsta mardrömmen och att han va tvungen att hålla om mig, men när jag sen gick upp och tänkte på vad jag egentligen drömt så var det inte så läskigt som det kändes när jag vaknade första gången.


Jag drömde att jag hade varit och kört sök med sökgänget och att jag och Simon skulle gå tillbaks till klubbstugan lite tidigare än dom andra, men klubbstugan låg mitt i skogen och det avr inte ens en väg fram till stugan, utan den stod mitt i skogen, mitt i blåbärsriset och av nån konstig anledning hängde nyckeln till stugan i en gran ca 30 meter från stugan och när vi var påväg mot stugan står det en stor varg längre bort och tittar på oss och vi måste gå och hämta nyckeln i granen för att ta oss in. Vi får tag på nyckeln och kommer in i stugan, men då går det inte att låsa dörren från insidan så vi måste hålla i dörrhandtaget för vargen hoppar på handtaget och försöker ta sig in!! PANIK!! Sen springer den bara därifrån för då kommer resten av sökgänget tillbaks, men när dom står där ute kommer den tillbaks och springer runt dom, men försvinner igen, men kommer sedan tillbaks och springer ett par varv till och sen vaknar jag och har jordens puls och känner mig hur uppstressad som helst! Det är en av mina värsta fasor att bli jagad av en varg och jag har nog listat ut varför det sitter så hårt i mig, när jag var liten bodde vi i ett hus som var sista huset på en gata och låg då alltså längst in vid en vändplan eftersom vägen tog slut där, min mamma och mormor var väldigt överbeskyddande och för att förhindra att jag skuylle springa ner till vändplanen själv eftersom huset låg på en liten upphöjning och det avr svårt att se ner på gatan, så sa dom att går du enr dit själv kommer det en varg eller en björn och tar dig istället för att som normala människor säga att gå inte ner dit för du kan bli påkörd, så skrämmer dom mig att jag kan inte vara där själv, för ett litet barn är lätt för en varg eller björn att ta. SÅ kanske inte så konstigt att man är livrädd för såna saker när man växt upp det tills jag är 7 iaf och vi flyttade därifrån, men att höra det i 7 år sätter nog sina spår..... Så tänk på vad du skrämmer dina barn för..



Sen har jag varit super duktig och skött mig! Jag sa att jag skulle ut o spåra i Fredags och jag gjorde det!!

Det gick inte alls bra med Jippie, hon tar ju spåret och börjar gå det, sen är det som att hon kommer på sig själv "nej jag kan inte tänka själv" och blir osäker och vet inte vart hon ska ta vägen och vill inte vara med, och om jag bara står kommer hon och lägger sig hos mig, så jag hjälper henne tillbaks på rätt spår och hon sätter igång igen och spårar en bit och sedan börjar proseduren om igen, så med henne måste jag göra jätte lätta typ godis spår så att hon ska lära sig att man "får" spåra.


Jessie däremot gjorde matte världens jätte tabbe med, jag har spårat med Jessie förut och resultatet jag fått då är att hon tröttnar, går o gör nått annat bara skter i det, så i fredags tänkte jag ha bra framförhållning och lägga lite godis i spåret för att hon ska få lite belöning under vägen ALDRIG MER! säger jag, Jessie gick som dammsugare och sprang första biten av spåret, tvärnitar, tvärvänder, kastar i sig godiset, fortsätter med högt tempo, tvärnitar kastar i sig godiset och sen avr godis jakten igång, då avr hon ite ute och spårade längre då letade hon bara efter godis, så det gick sådär, men spår nr: 2 gick mkt bättre! Då fanns det inge godis i spåret och hon gick det jätte fint, föll ur det 3 ggr men hittade tillbaks av sig själv och det avr med jämt nån meter hon föll ur och hon tog sig till slutet rakt på bara! Så det kändes jätte bra   Men jag är värsta rookien när det kommer till spår och då får man göra lite rookie misstag, men jag lär mig och gör inte om samma misstag två gånger så nästa gång lär jag mig säkert nått nytt, men det här är nått jag kommer att fortsätta göra med Jessie och på en liten hobby nivå med Jippie. Men nu är det dags att gå ut o träna, det är ju tävling till helgen och jag har inte tränat någon lydnad alls på 1 vecka med nån av hundarna.


Av Jasmine Alfredsson - 16 september 2013 20:01

Så då var debuten med Jessie gjord, vi fick 120 poäng och ja jag vet inte vad jag ska säga egentilgen, men jag ska plocka fram det positiv från tävlingen iaf. 

Hon låg platsen!! Utan problem, tandvisningen gick som ett smäck den med, hon satt i fotposition hela tiden.

Hon hade ett otroligt fokus in på planen, min största fasa med Jessie för att gå ut och tävla är att hon ska tappa allt som heter tempo, fokus och motivation samt att hon ska vara fruktansvärt känslig för störning MEN hon hade bra tempo, fokuset och motivationen finns det ABSOLUT inget att anmärka på, där har vi gjort ett rejält stort framsteg, det fanns ingenting som kunde störe henne på planen, så det måste jag vara nöjd med för det är där hon har brustit hela tiden och nu äntligen satt det!!!   


Sen blev det en hel del missar på de andra momenten, vad hon gjorde på foten kan man ju fundera över, hon bytte sida helt plötsligt, och hoppade upp o nafsade mig armen.

Hon nollade läggandet pga av tjuvstart, att hon la sig innan mitt kommando.

Inkallningen hade hon dåligt tempo och satte sig inte i f.position vid avslut.

Nollade ställandet för hon la sig.

Spottade ut apporten efter tre sek

Hoppade på mig vid avslut på hopp över hinder.


Så det finns VÄLDIGT mkt att jobba på kände jag helt plötsligt, jag som tycker att träningen har gått så sjuukt bra på slutet, men men shit happens, hon har iaf växt i andra saker förutom momentläran, hennes vardagslydnad har ju lossnat tillslut, vilket är det som är viktigast i slutändan.



Har fått lite nya ideer med Jippie för att se om det kan göra att lossnar och inte ger 120% HELA TIDEN, vi ska bara träna ett moment om dagen och göra det flera ggr. Testade det idag med vittringen och min "korg ide" med vittringen, jag har proat och lägga vittrings pinnarna i små korgar istället för på backen, så jag köpte 7 st och testade, och det gick KANONERS!! Hon sansade sig tillslut och tog det lugnare när hon jobbade, nu letade hon verkligen efter pinnen så den varianten kanske funkar på henne.


Ska ta en paus från 1:an träningen med Jessie, hon krånglade med läggande/ställande/ apportering förut, så nu struntar vi i det, jag ska prova det till helgen eller i början på veckan och sen får vi gå ut och chansa i Åmål den 29/9, men jag började lära in vittring på Jessie idag, och det gick KANON bra!!! HOn går ut och jobbar, plockar pinnen och kommer mot mig, problemet blir att hon inte vill sätta sig i f.pos med pinnen i munnen, men på fjärde försöket då jäklar fick jag till det, så vi ska fortsätta jobba med vittringen och mkt lek o bara ha kul istället för det vi ska tävla i   Living on the edge.. Haha.. Och suget att börja med spåret fortsätter hålla i sig, så på Fredag ska jag ut och prova med Jessie och se vad jag tycker.


Lite bilder från tävlingen


 

Foto: Elin Lorenz

 

Foto: Elin Lorenz

 

Foto: Elin Lorenz





Av Jasmine Alfredsson - 12 september 2013 23:35

Ja tänk om man kunde bete sig en enda gång på krogen, men nej det misslyckas konstant   Fast det började på bussen den här gången, vi skulle gå av på torget och när bussen står i stoppljusen på typ östra torggatan, hoppas jag upp och ställer mig utgången och undrar varfö inte dörrarna öppnas! Och Elins enda kommentar än, "måste du skämma ut mig hela tiden" MEN HALLÅ hur skulle jag veta det??  Sen inne på krogen, var det jordens fuling som va såå efterhängsen att jag tillslut tröttnade och stod väldigt nära och pekade med HELA handen och sa att om man inte går härifrån o låter oss vara ifred så skulle han få en smäll så huvvet snurra runt på honom!    HAHA Jag undrar vart jag får allt ifrån?! Men toppen kväll iaf och jag gillade musiken på Jaguar bättr än Tempel iaf, hejja schlagerbaren! 


Så kort om hundarna:
Jippie: Tar ett steg bakåt i rapporten, ingen uppbindningsplats för hennes del då hon gärna vill springa tillbaks dit när jag förflyttar mig och det får inte bli ett mönster.

Tar en veckas paus i lydnaden då hon är fööör pigg/uppe i varv/hetsig what ever så annna träning för hennes del, så känner mig inte laddad inför åmål den 29/9 menmen she's my precious.


Jessie, det flyter på som skrutt, (OMG när hände det liksom?) Funkar jätte bra, i lydnaden och rapporten, ska börja med spår också tror jag, jag börjar känna suget emr och mer så vi får se om jag "vill" ta tag i det, men jag känner mig super laddad inför Filipstad på Söndag iaf!!!    Då är det dags för Jessies debut!!


Men nu blir det sängen... Imorron är det en ny dag med NYA möjlighter 

Skapa flashcards