Alla inlägg under april 2015

Av Jasmine Alfredsson - 28 april 2015 21:57

Alla bra ideer får man när man minst anar det! I Söndags när jag åkte hem från tränings tävlingen fick jag en super bra ide om hur jag kan störningstränar hundarna när jag är själv. Jag har märkt att det är där det brister med Jessie på tävling. Och när jag funderade på det så fick jag en liten nostalgitripp med mig själv, för när jag tränade med Carry och Lina hade jag jätte bra ideer och knasiga ideer när jag tränade hund, och jag känner att jag tappat lite av den delen i mig sjäv, och jag saknar även mitt udda tänk angående hundträning, men efter dagens träning är jag nog på god väg!

Jag har inhandlat tre 10 liters hinkar, kattmat, en liten spalje till blommor som jag ska hänga leksaker i och matlådor som jag använde till min störningsträning. Och tjejerna skötte sig strålande!!


Jag har lagt viltspår till Kimmie och det går väldigt bra måste jag säga, det är typ 8-9 år sedan jag höll på med det, men nu är vi igång och Kimmie älskar det! Hon blir helt brutal när hon kommer till klöven, men vi ska satsa på ett championat iaf! 


Jag har varit iväg och tävlat med Jessie en officiell och en träningstävling, och vi tog ju ett förstapris i lkl 2!! Och jag var så stolt över Jessie, för usch vad jag har fått kämpa med den hunden! Men vad anskrämligt dåligt jag gick på den officiella tävlingen! Fy jag skäms! Men jag fick rätta till det på träningstävlingen, så det är det jag ska träna på att gå rätt och få tillbaks tävlingsvanan igen och inte känna mig så obekväm i mig själv på planen. Det som brister hos Jessie är positionen i fria följet så där har vi mkt att jobba på, sen lite flams och trams, lite snea sitt och dubbelkommandon, så ara att träna vidare och jobba på!


Ska bara tillägga att idag äntligen städade blev balkongen städad så vi kunde ställa ut de nya möblerna vi köpt! Och Gustav var jättesnäll och skötte det där själv så jag fick plugga! 

Lite filmer! Vet dock inte hur jag ställde kameran på träningsfilmerna ;)

På hinkarna är det skålar med kattmat som hundarna har varit med och sett när jag hällt upp det :)


Träning Jippie

https://www.youtube.com/watch?v=GAfCt6rZyz0&feature=youtu.be


Träning Kimmie

https://www.youtube.com/watch?v=hZ1P2PCmZr8&feature=youtu.be


Träning Jessie

https://www.youtube.com/watch?v=lyJc3cjIeq8&feature=youtu.be


Inkallning Kimmie

https://www.youtube.com/watch?v=q79GMY3CFUg&feature=youtu.be


Tävling Jessie 24/4 Kil

https://www.youtube.com/watch?v=rE__c2l-dL0&feature=youtu.be


Träningstävling Jessie 26/4 Åmål

https://www.youtube.com/watch?v=F6W3_7kOMAk&feature=youtu.be


Den här bilden är tagen på mig och Carry i slutet av februari/början av Mars 2006, vi höll på och träna för våran första lydnadstävling!

 


Det är slitsamt att vara pluggsällskap.


   


Städad balkong inga rester efter rivna garderober längre!

 

Av Jasmine Alfredsson - 5 april 2015 21:20

Var iväg på sökträning med några gamla tränings kompisar på Långfredagen i Borgvik. Jag körde bara Kimmie då, och det gick jätte bra, hon var lite reserverad när hon träffade gruppen, men hade inga problem att gå fram till figgen ute i rutan! Fick jätte bra tips och blev pushad framåt av Lollo o det var roligt att få tips o råd från nån som ser ur en annan synvinkel än dig själv. 


I onsdags var jag iväg till Pia Albinsson för en timmes privatträning, där varvade jag Jessie och Kimmie, så Pia löste mitt I-lands problem med Jessies vänster svängar!!! (Äntligen) Kimmie fick jag bra tips angående hennes fokus, och lite fler kontakt övningar, så nu ska det tränas!! Ska ta en timme om ca en månad igen tänkte jag.


Jippie har blivit bättre i benet, vad det var vet vi inte, men nu klarar hon av att hänga på i samma tempo igen, så jag har börjat träna ordentligt med henne igen, så vi kan gå ut o tävla under våren. Har lite små funderingar med Jippiem som jag ska klura lite mer på.


Skulle varit hos Lillemor Edström till veckan för ytterliggare privattränig, men då ska jag och Gustav till Trysil så då fick jag ställa in träningen ;) så nu ska jag göra det jag har så svårt för, att lämna bort hundarna till diverse hundvakter, men det ska nog gå bra. Det var svårast att hitta nån som jag ville lämna Kimmie till, men min syster ska passa henne och hon brukar ju gå ut med hundarna efter skolan, så det ska nog gå bra, där vet man att det händer ingenting iaf.


Körde ett ordentligt lydnadspass igår med alla tre och jag är super nöjd!!!! De nya sakerna vi gjorde hos Pis funka toppen hos både Jessie och Kimmie!!! Jippie var pigg och glad över att få vara igång igen.

Efter lydnaden blev det skotträning (var för sig) Inga problem tyckte Kimmie, så det ska nog gå och få en brukshund av henne tillslut, Jessie gick det bra med, tyckte hon blev lite osäker, men inget som påverkade något speciellt. Jippe fick hoppa skotträningen pga att det var två påskmiddagar som väntade på oss.


Idag kom Gustav hem med fyra rådjursklövar som jag visade för hundarna, Jippie och Jessie tyckte det var lite spännande, men Kimmie blev helt GALEN! Det där var det bästa hon nånsin sett!! Så jag åkte och beställde blod så nu ska snart bli viltspår för den lilla holländaren, det ska bli supoer kul! Jag har inte gjort det ordentligt sen jag hade min jakthunds blandning, jag gjorde det nån gång till Carry bara. Så nu är jag nog lika ivrig som Kimmie att komma igång med det!!! 


Nu blir det filmmys för imorron är det dags för sök igen och ev. träning med Elin och hennes hundar.

Ovido - Quiz & Flashcards