Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av Jasmine Alfredsson - 2 augusti 2013 12:41

En bra ide föds när man minst anar det, jag skulle ta en promenad med bara Jippie och Jessie igår och vi gixk i skogen och kom ganska nära skjut banan, och det avr folk där som sköt, YES! tänkte jag här ska tränas, så vi gick ganska nära banan och det gick jätte bra med Jippie, jag kunde ha kontakt med henne och jag gjorde det man tydligen inte ska göra, jag la henne ner och det gick också jätte bra! Hon va jätte duktig, när det blev lite skarpare skott ville hon börja pipa, men hon va inte på väg att resa sig, men pipet fanns där, men med lite godis så gav hon sig, Jessie har jag ingen kommentar om, hon bara va och hon la sig ner av sig själv i hopp om att få lite godis hon med. Men det jag alltid gör så fort jag ser en lite liten gnutta hopp, så hugger jag i det lilla som finns och håller fast vid det maniskt, men den här träningen gick bra med Jippie, att man ser att det kanske är värt att jobb på. Så förhoppningsvis provar jag det här lite mer och hoppas på fortsatta bra resultat och inte jätte stora motgångar. MEN börjar skott träningen gå bättre och jag vill prova en sök tävling måste jag jobba lite med söket, hon vill ju gärna blind markera på tomslagen och jag tror att hon gör det för att hon vet så väl att matte ska ha rullen och hon vill ju såå gärna vara matte till lags, men även att jag inte tränar tillräckligt mkt tomslag, sen har hon ju väldigt bråttom ifrån figgen med rullen, lös eller den fasta spelar ingen roll, att man då kanske skulle lägga ner lite jobb på att få henne att inte rusa fram och tillbaks från figgen, och då tänker jag prova att ge henne godis som mjukost eller leverpastej eller liknande hos figgen som hon får innan hon får lös rullen, för leka går inte att göra ute hos figgen, hon blir bara frustrerad att figgen inte släpper leksaken, men jag ska prova det här med godis och OM den träningen skulle påverka Jippie att hon vill ta rullen sen, så tvivlar jag på att det är svårt att få henne att rullen igen, för hon är så lätt att jobba med allt annat, och hon är så bra att man kan prova mkt på henne utan det berör henne särskillt mkt, tanken är att prova med godis och sen minska mängden på dete och sen godheten i godisen.

Vi körde rapport igår jag och Simon, det gick väldigt bra!! Och kors i taket hon hade inte brinna i rumpan tempo utan hon hade ett ganska jämt och lagom tempo, sen om det beror på att vi gått lånt en timme innan kanske påverkade det, menmen det märks, det gick bra iaf, med uppbindningen hos mig och lydnaden fram till skicknings platsen och det funkade även hos Simon, tyvärr lite pip på uppbindningen men det har minskat och lydnaden hos Simon ahr också blivit mkt bättre, och nu fixade hon även förflyttningen jätte bra! Så det går framåt med rapporten!!


Jessie är nu anmäld och klar till sin första lydnads tävling! OMG va spännande!!! Nu är det äntligen dags för debuten, det går av stapeln på våran nya hemmaklubb nämligen Kils bhk, det är en kvälls tävlingen i slutet på den här månaden, det känns bra, tempot och motivationen är det inget fel på det är dock lite fin slip som måste göras men inga jätte stora grejjer som tur är, så vi ska jobba en del nu under augusti och se hur det går, sen hur planerna med Jessie ser ut framöver beros lite på hur det går i Kil, är hon jätte låg och loj o vill ingenting, blir det freestyle, agility och mkt skogs träning för hennes del, har tänkt att sätta igång ordentligt med spårandet, men har hon vilja och motivation på tävlingen men momenten failar så fortsätter vi som vi gör nu, för momenten är skit samma bara det finns lite kömpar glöd i henne!


Sen har jag en tanke som jag skulle vilja sätta i verket, skulle dock vilja ha nån mer med mig på det som har hund, om Jippie ska gå ut i rapporten bör det tränas helst 1 gång i veckan och om jag ändå ska ut o träna rapport kan jag lika gärna lägga spår till Jessie och göra en dag av det, men det är nog inte Simon jätte intresserad av, han är tillräcklig snäll som tränar rapporten med oss, eller om mantar upp söket igen och kan lägga spår innan med Jessie, men det är en tanke jag vill sätta till verket känner jag, det ahr blivit väldigt mkt egen träning pga krångel med bil och liknande, men jag vill igång igen, in i gamla banor då helgen bestod av hundträning nån annanstans än hemma!


Men nu blir det lite träning innan det är dags för ducshen och på väg till jobbet.

Ovido - Quiz & Flashcards